Dansk Erhverv har udgivet pjecen Gode Råd om Prismarkedsføring. Heri gennemgås alle de vigtigste regler for brug at prissammenligninger og salgsfremmende udsagn, du skal kende, når du skal tilrettelægge dine kampagner.
Pjecen kan hentes her:
(kræver login)
Blandt de væsentlige regler til udformning af Black Friday tilbud er:
For udvalgsvarer (alt andet end dagligvarer) gælder følgende:
• Prissammenligninger med egne tidligere priser forudsætter at de pågældende varer har været udbudt til salg i en længerevarende periode forud for, at varerne sættes ned i pris og der sammenlignes med den tidligere pris fx før/nu, normalpris/tilbudspris, spar xx %, spar xx kr. mv. Kravet om længerevarende periode er opfyldt, hvis varerne har været udbudt til normalpris i 6 uger før den sættes ned. Varerne kan herefter være på kampagne til nedsat pris i 2 uger.
• Det er dog muligt at lave kortvarige kampagner af op til 3 dages varighed, hvor der oplyses om en besparelse på samtlige varer, dele af varesortimentet eller en bestemt varekategori, selvom normalprisen for enkelte vares vedkommende ikke har været gældende i en længerevarende periode.
Salgsfremmende udtryk som fx: ”kun”, "Chokpris”, ”Tilbudspris”, ”Kampagnepris” mv. må kun benyttes, hvis de har et reelt indhold, hvilket betyder, at købet skal være særligt fordelagtigt.
